Sziasztok,
9,3 x 72 R 8,75 / 9,25 mm ormózat / barázda huzagemelkedés 420 mm, gáznyomás 2000 bar. Lövedékátmérő. .364 Zoll.
A régi 360 Expressből alakult ki, eleinte feketeporos, majd gyérfüstű porral készült. Népszerű töltény volt, a mai köpenyes lövedék vékonyfalú, és az alacsony sebesség miatt lapos elejű.
9,3 x 74 R 9,00 / 9,26 mm ormózat / barázda huzagemelkedés 360 mm, gáznyomás 3400 bar. Lövedékátmérő .366 Zoll.
Ez volt a német válasz a 400 / 360 NE-re, hornyos változata a 9,3 x 62.
Elvileg lehetséges a 72-ből 74-re az átkamrázás, de mint látható az ormózat magassága a 72-nél ólomra vagy vékony falvastagságú rövid lövedékre készült. A mai modern nagy sebességű hosszú lövedéket valószínűleg nem lőné jól az új kamrából, arról nem is beszélve, hogy egy gyári széria töltény az erős és hosszú köpeny miatt nagyon megemelné a gáznyomást.( újratöltés ilyen esetben megoldást kínál, ahol csak a kicsi eredeti lövedékkel szerelve viszont hibátlan )
A 9,3 x 72 R a törvényben meghatározott energiaszintet nem éri el, ezért nagyvadra nem használható, de az új IMPALA lövedékkel szerelve már megfelel a törvényi előírásoknak. A KJG erre vonatkozó adatait nem ismerem. A törvény rendelkezései sok esetben érthetetlenek ami az energiákat illeti. Ilyen rendelkezés áldozata lett az 5,6 x 57 / R is, ahol az energia elégséges, viszont nem éri el a 6,5 mm lövedékátmérőt, így nagvadra nem használható, zergére sem, pedig arra fejlesztették ki. A GECO ismétlőnek mostanság kellene megérkeznie.
Üdv : Juszuph