Nem tudom, ezzel a cikkel találkoztál-e? Picit régebbi, azóta Zuckerberg még tovább tördelte a kezét amiatt, mennyire félresiklott mára a Facebook, mint eszköz ill. felület...
https://index.hu/tech/2017/12/13/isten_tudja_mit_csinal_ez_a_gyerekeink_agyaval/Kivonatosan a lényeg:
"Az életünket az így észlelt tökéletesség köré építjük, mert instant jutalmat kapunk érte, szívecske, lájk és egyetértés formájában. Ezt értékként kezeljük, majd összemossuk az igazsággal, pedig ez csak hamis, talmi népszerűség, ami rövid ideig tart, és utána üresebb leszel, mint előtte voltál. Nem is veszed észre, hogy beprogramoztak."
Tul. képp a Facebookozó tömeg túlnyomó többsége egymás kölcsönös dícséretével/egyetértéssel/cukisággal tölti az időt (még ha csak közvetett módon is), felváltva apró dopamincsomagocskákat ajándékozva egymásnak, ma én Neked, holnap majd Te nekem. És hogy a "Jó voltál, hát én?" élmény nehogy sérüljön, szimplán kizárnak (szép szóval élve kiszűrnek) minden olyan dolgot maguk körül, ami csak picit is ellent mond bárkinek vagy bárminek, ami őket dicséri bármilyen szempontból. Ráadásul a legnagyobb hülyeség is, ha elég sokan mondják, egy idő után átmegy igazságba.
Magyarán a facebook egy olcsó narkó. De van vele ennél nagyobb baj is. A kulcsszavak a "megerősítési torzítás" és a filterbuborék.
"A megerősítési torzítás az embereknek azon hajlandósága, hogy azokat az információkat részesítik előnyben, amelyek igazolják saját előfeltételezéseiket vagy hipotézisüket, tekintet nélkül az információ igaz vagy nem igaz voltára. Ha az ember nem találkozik a sajátjától eltérő véleménnyel, az kényelmes, de hosszú távon mindenképpen káros dolog. Egyrészt azért, mert ilyenkor nincs vita, nincs új perspektíva, nem kérdőjelezünk meg dolgokat, nem kényszerít rá semmi a gondolkodásra. Másrészt meg azért, mert ha véletlenül mégis bejut a buborékba valami zavaró dolog, arra csak gyűlölködéssel tudunk válaszolni. "
"Csakhogy. Ha valaki egy kocsmai beszélgetésben jön elő azzal, hogy a Föld valójában lapos, a repülőgépek kondenzcsíkjai egy globális népirtási kampány jelei, vagy a Nazca-vonalakat a szíriuszi ősmagyarok rajzolták a perui sivatagba, az illetőt vagy körberöhögik, vagy pár keresztkérdéssel rávilágítanak arra, hogy mekkora hülyeséget beszél. Az online környezetben viszont a filterbuborék megvéd ezektől a visszajelzésektől, és a leghajmeresztőbb hülyeséget is egyetértő és támogató tartalmakkal veszi körbe. Ezért van az, hogy a Facebook optimális környezet az összeesküvés-elméletek, álhírek, és ezoterikus humbugok számára. Ez természetesen nem a Facebook célja, csak a mellékterméke annak a tökéletesre csiszolt algoritmusnak, ami olyan online valóságot épít a felhasználó köré, amiben ő kényelmesen érzi magát, és sok reklámot hajlandó megnézni.Ez pedig ördögi körbe viszi az egyszeri felhasználót: ha egyszer elhittünk egy hülyeséget, a Facebook további, ezt támogató tartalmakkal vesz körbe, amik megerősítik a hitünket."
És a felelősség:
"Mondok egy elég félelmetes számot: 43%. Felmérések szerint a felhasználók ekkora része nem tudja, és nem is érdekli, hogy egy Facebookra linkelt cikknek mi a valódi forrása. Egyre megy, hogy a Szabadon ébredők írt valamit, vagy a New York Times. A közösségi média előtti időkben az volt, hogy az ember olvasott valamit az újságban, vagy megnézett a Híradóban, és elhitte, mert ott volt mögötte az adott szerkesztőségbe vetett bizalom. A Facebookon azonban mindenki Híradóvá válik minden egyes megosztással, amivel megjelenik az ismerőse hírfolyamában. És mint az előbb láttuk, az emberek jó része számára nincs különbség a New York Times tucatnyi szerkesztőn, lektoron átment, forráskritikával, factcheckkel megtámogatott tartalma, és a Szabadon ébredők hülyesége között (a két cím helyére szabadon behelyettesíthető bármilyen igazi újság, és álhírgyár). Minél több követője van valakinek a közösségi oldalon, annál nagyobb - lenne - a felelőssége a megosztásaival. "
"Mindez addig képes erősödni, hogy a filterbuborékokban megjelenő torz kép a valóságról túlnő az online világon, és elkezdi formálni a valóságot."
https://index.hu/tech/2016/06/01/a_facebook_elhulyiti_az_emberiseget/